Thursday, December 13, 2007

Adikku Mamat



"Mamat, besar nanti nak jadi apa?"
"Mamat nak jadi ustaz"
"Alhamdulillah, baguslah tu"

Namanya Muhammad Farhan. Saya kira kelahirannya cukup menambah keceriaan mak dan abah yang sudah lama tidak beranak kecil. Bayangkan pada tahun 1996 itu, usia saya sudah menjangkau 22 tahun tapi masih punya adik kecil yang sering saya dukung seolah-olah anak sendiri. Pada ketika itu saya berasa sungguh hairan mengapa mak dan abah saya masih mahukan anak sedangkan kami yang seramai tujuh orang itu pun sudah cukup untuk memeningkan kepala mereka. Barangkali mereka masih berharapkan seorang lagi anak lelaki kerana antara kami yang ramai itu, hanya adik saya yang ke empat sahaja yang lelaki. Dia sering digelar "Pak Unggal" kerana ketunggalannya dalam keluarga kami hinggalah Mamat dilahirkan, gelaran itu secara automatik telah hilang sendirinya.

Ketika mak mengandungkan Mamat usianya telah menjangkau 45 tahun tapi dek kerana mak seorang wanita yang cergas bekerja, saya langsung tidak terkesankan tentang kehamilannya sehingga salah seorang ibu saudara di kampung memberitahu saya. Oleh kerana dia hamil dalam usia yang agak lanjut, dia sering dileteri jururawat-jururawat yang bertugas di kelinik wanita mengandung yang dikunjunginya saban bulan-bulan kehamilannya.

"Kak ni kenapalah nak mengandung lagi, anak dah ada tujuh orang, umur pun dah empat puluh lebih".
Mak saya hanya mendiamkan diri.
"Kami ni bukannya nak menghalang akak beranak lagi, kami cuma risaukan kesihatan akak sebab bila umur dah lanjut ni, macam-macam risikonya".

Mak saya masih tidak bersuara. Dalam hatinya dia hanya berdoa agar segalanya selamat seperti pengalaman yang dilaluinya sebelum ini. Memang mak seorang ibu yang dikurniakan Allah kemudahan setiap kali dia melahirkan. Empat daripada adik-beradik saya hanya dilahirkan di rumah Opah termasuklah diri saya sendiri. Memang sekitar tahun 70-an dulu ibu-ibu mengandung tidak diwajibkan bersalin di hospital. Memadai dengan kehadiran seorang bidan kerajaan dan bidan kampung.

Semasa mak mengandungkan Mamat, abah begitu mengambil-berat akan kesihatan mak. Buat pertama kali, abah membawa mak ke sebuah klinik swasta di Sitiawan untuk menjalani pemeriksaan ultrasound di sana. Apabila kandungan mak sudah mencecah lapan bulan, mak seperti biasa pergi ke klinik ibu-ibu mengandung untuk pemeriksaan bulanan. Kali ini tekanan darah mak didapati naik dengan mendadak dan mak terus dihantar ke hospital Changkat Melintang dengan ambulans. Pihak hospital mendapati mak perlu ditahan di wad kerana dikhuatiri tekanan darahnya yang tinggi itu akan memudaratkan dirinya dan bayi yang dikandungnya. Mujurlah ketika itu saya sedang dalam cuti semester yang panjang. Dapatlah saya membantu abah yang ketika itu menjadi pengusaha kantin sebuah sekolah vokasional di Sri Iskandar. Setelah beberapa hari mak berehat di wad, tekanan darah mak masih belum turun-turun lagi. Entah apalah yang dirunsingkannya sehingga para jururawat dan doktor di hospital amat risau dengan situasinya itu. Bimbang sesuatu yang lebih buruk terjadi, pihak hospital mengambil keputusan untuk menghantar mak ke hospital Ipoh untuk mendapatkan rawatan doktor yang lebih pakar. Sekali lagi mak diusung ke ambulans.


Di hospital Ipoh, tahap kesihatan mak begitu diambil berat sehingga ke bilik air pun tidak dibenarkan berseorangan. Mereka bimbang mak akan pitam dek kerana tekanan darahnya yang sangat tinggi itu. Mak juga diletakkan di bilik yang berhawa dingin dengan harapan tekanan darahnya akan turun dalam persekitaran yang agak sejuk itu. Namun segala usaha menemui kegagalan. Setelah beberapa hari mak di Hospital Ipoh, akhirnya para doktor mengambil keputusan supaya mak bersalin secara "induce labour". Itu sahaja pilihan yang ada untuk mengelakkan kejadian yang lebih buruk daripada berlaku. Semasa mak melahirkan Mamat abah sedang sibuk dengan urusannya di kantin sekolah itu. Tidak lama selepas mak bersalin, abah telah mendapat satu panggilan telefon daripada Pak Su yang tinggal di Ipoh. Sebelum ini Pak Su lah yang sering melawat mak kerana tempat kerjanya yang hampir dengan hospital. Sebaik sahaja mendapat panggilan telefon tersebut, maka bergegaslah kami anak-beranak menyiapkan kelengkapan untuk adik yang baru dilahirkan itu. Mujurlah segala barang-barang keperluan bayi telah disediakan dari awal.

Sesampainya di Hospital Ipoh, kami terus mendapatkan mak yang sedang berehat di dalam wad. Mak kelihatan ceria setelah segala kerisauan dan kebosanannya tinggal di hospital akan berakhir tidak lama lagi. Adik yang baru dilahirkan itu kelihatan sihat tapi fizikalnya agak kecil sedikit. Beratnya cuma 2.25kg. Jauh bezanya dengan tujuh orang anak-anak yang mak lahirkan sebelum ini. Namun, yang paling istimewa, adik yang baru lahir itu, lelaki. Akhirnya doa mak dan abah untuk mendapatkan seorang lagi anak lelaki dimakbulkan Allah. Kami sepakat meletakkan namanya Muhammad Farhan. Farhan itu bermaksud kegembiraan. Semoga dia sentiasa membawa kegembiraan dalam hidup kami sekeluarga. Awal-awalnya kami memanggilnya Muhammad. Tapi, lama kelamaan nama tersebut bertukar menjadi Mamat. Paling melucukan, setiap kali abah mendukung Mamat, orang menyangkakan dia mendukung cucunya! Hahaha...

Kini, Mamat sudah berusia hampir 12 tahun. Terasa begitu pantas masa berlalu. Memang Mamat sering mengisi kesunyian Mak dan Abah apabila kami adik-beradik yang lain telah berkahwin, melanjutkan pelajaran ke universiti dan masing-masing membawa arah tuju sendiri. Mamatlah yang sering menemani abah mengisi waktu lapang dengan hobi memancingnya itu. Kami sekeluarga sentiasa berharap agar Mamat juga akan berjaya dalam hidupnya di masa depan. Insyaallah.

4 comments:

indera kencana said...

Tempat yang Sue nyatakan itu, sumanya dekat dengan saya. Tempat kunjungan saya saban minggu. Terasa seolah-olah Sue berada di kampung sana menceritakan di dalam blog tentang kelahiran Farhan.

Hakikatnya, Sue, Shahrul dan anak-anak Sue jauh beribu-ribu batu di Kota London

Su Rahim said...

Salam Indera,kalau nak jumpa Mamat pergilah ke restoran Abdul Rahim di Sri Iskandar, sebaris dengan Pejabat Kesihatan tu.

asr said...

Bila nak hijrah ke entry baru ni???? Peminat2 dah bersusun2 menunggu tu...

ahaks!

Su Rahim said...

Encik ASR, busy le sekarang ni(saja buat2 busy)...huhuhu