Friday, April 11, 2008

Sate oh sate....

Bila tinggal di perantauan ni, asyik teringat nak makan sate je. Sekali-sekala bolehlah makan di Malaysia Hall ke, Satay House atau Oriental City tapi...ada tapinya, almaklumlah harganya kan. Jadi, untuk hari terakhir mengganti puasa, saya pun cubalah membuat sate sendiri berpandukan resepi-resepi yang diperolehi di fotopages dan blog di internet. Hasilnya...not bad at all..ececeh puji sendiri plak! So, jamu mata lah ya!















Sate dibakar menggunakan grill elektrik. So, tak samalah rasanya macam sate Haji Samuri. Sebenarnya, rasa asap tu yang menjadikan sate lebih kick! Betul tak!















Membakar sate di tepi tingkap dapur. Saja nak bagi orang yang lalu-lalang kat bawah tu kembang-kempis menghidu bau sate.















Nampaknya tahun ni masa Karnival Merdeka bolehlah kita bakar sate sendiri. Tak payah beratur panjang lagi macam selalu. Amacam, ada berani?















Belum siap masak lagi, Farah dan Fahmi dah makan dulu. Tak tahan dengan godaan sate ummi yang begitu mengancam sekali. Seronok tengok budak-budak tu makan. Insyaallah ada rezeki kita bakar sate lagi.

8 comments:

indera kencana said...

Wahhh... bakar satay!!
Kalau rasanya dah sama macam di Mesia tu, tak perlulah nak Malaysia Hall selalu. Boleh bakar banyak2 kat rumah. Selain jimat belanja, dapat juga mengeratkan kasih sayang sesama suami isteri dan anak-anak...

Su Rahim said...

Indera, Shahrul dah invite you utk blog kami tu, dah terima ke belum?

indera kencana said...

Dah...
Rasa terharu.. huhuhuhu
Mekasih Su, mekasih Shahrul..

Hazelsyd said...

Salam Su,
Saya melompat-lompat di blog2 org dan ter sampai ke sini hehehe...maklumla.. baru lepas setel assignment bagai.. so lepak2 sket...btw, salam kenal..blajar kat Ipoh yer?? skolah mana tu? Sedapnyer satay tu.. saya yg di perantauan ni pon.. jarang2 dah dapat menjamahnya..

Su Rahim said...

Salam kembali Hazelsyd,
saya ni budak sekolah Taayah dulu..tujuh tahun sekolah situ..

Bila di perantauan ni kalau teringin nak makan apa2 kena la buat sendiri, kalau nak membeli selalu tu, faham2 la kan, lagipun kadang2 yang dibeli tu tak sesedap mana, so kalau ada masa terluang saya cuba buat sendiri,lebih puas hati dan lebih kenyang..errkkk alhamdulillah..

asr said...

Summer dah makin hampir dah ni, buleh bakar sate out door, nanti kami datang mengendeng ya... ahak.

Su Rahim said...

ASR, memang dah lama berhajat nak BBQ ni, tapi kat mana? Any suggestion?

asr said...

Cuba try test Lee Valley Regional Park atau Trent Country Park. Aku pun x penah pi, tapi kalau kena ms plan nyer, bleh kami join...

:)